Hakeme Küfreden Yöneticiye İbretlik Ceza: 1 Yıl 5 Ay 15 Gün Hapis


İzmir’de oynanan Balçova İdmanyurdu-Kiraz Bireylül maçında hakem Fikret Aras ve yardımcısı Uğur Erdoğan’a küfür ve hakaret eden Balçova İdmanyurdu yöneticisi Mehmet Yurtseven, 10. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından 1 yıl 5 ay 15 gün hapis cezasına çarptırıldı.

Hapis cezası paraya da çevrilmedi. Karar, Yargıtay tarafından da onaylandığı taktirde Mehmet Yurtseven cezaevine girecek ve infaz yasası gereği 13 ay hapis yatacak. Bu karar bundan sonrası için de emsal teşkil edecek.

TÜRK futbol tarihinde bir ilk yaşandı ve hakeme hakaret eden yönetici 1.5 yıl hapis cezasına çarptırıldı. Mahkeme, cezanın paraya dönüştürülmesine de imkan tanımadı. İzmir’de oynanan Balçova İdmanyurdu-Kiraz Bireylül maçında hakemlere yönelik tehdit ve hakarette bulunan Balçova İdmanyurdu yöneticisi Mehmet Yurtseven, İzmir 10. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından 1 yıl 5 ay 15 gün hapis cezasına çarptırıldı.

İzmir küçük yer...
Yurtseven, hakem Fikret Aras ve yardımcısı Uğur Erdoğan’a, “Allah belanızı versin. A... k..... O..... çocukları, İzmir küçük yer, ben sizi bulup ağzınıza sı....” şeklinde küfür ve hakarette bulunduğu için bu cezayı aldı.
Mahkeme, 1.5 yıllık bu hapis cezasının paraya çevrilmesine de imkan tanımadı. Karar, Yargıtay tarafından da onaylandığı takdirde Mehmet Yurtseven cezaevine girecek ve infaz yasası gereği yaklaşık 13 ay hapis yatacak.
Emsal teşkil edecek.

İzmir 10. Sulh Ceza Mahkemesi’nin verdiği bu karar, bir emsal teşkil edecek. Türk futbol tarihine geçecek nitelikte olan bu karar doğrultusunda yönetici ve diğer kişiler, hakemlere yaptıkları hakaretten dolayı 1.5 yıl hapis cezası alabilecek. Cezanın paraya dönüştürülememesi ise kişileri caydırıcı çok önemli bir etken olacak.
 
Artık oy bile kullanamayacak
BALÇOVA İdmanyurdu yöneticisi Mehmet Yurtseven’in 1.5 yıl hapis cezası almasıyla sonuçlanan olaylar şöyle gelişti:

28 Şubat 2009 tarihinde Balçova sahasında oynanan Balçova İdmanyurdu-Kiraz Bireylül maçının 84. dakikasında Balçova takımından bir oyuncunun kırmızı kart görmesi üzerine kulüp yöneticisi Mehmet Yurtseven, hakemlere yönelik olarak, “Allah belanızı versin” dedi ve hakem tarafından sahadan ihraç edildi..

Sinirlerine hakim olamayan Yurtseven, tehdit ve hakaretlerine koridorlarda da devam etti. Koridorda da, “İzmir küçük yer, ben sizi bulup ağzınıza s..... a..... ko.... o.... çocukları” dedi.

 
Davacı hakemlerin avukatı da hakem
Hakem Fikret Aras ve yardımcısı Uğur Erdoğan adına bu davayı klasman hakemlerinden olan ve halen Bank Asya 1. Lig maçlarında görev yapan Murat Saraç üstlendi.

Mahkeme, hakemlerin kanun gereği kamu görevlisi sayıldığını göz önünde bulundurarak, Türk Ceza Kanunu’nun 125/3A maddesi gereği “kamu görevlisine karşı görevi sırasında hakaret” suçunun oluştuğu hükmüne vardı. Ayrıca tehdit ve hakaretin koridorlarda aleni biçimde işlenmesi de cezanın artmasına neden oldu. İki hakeme birden bu suçun işlenmesi de zincirleme suç kapsamına dahil edildi.

740 lira para cezası
Mahkeme, Mehmet Yurtseven’e, hakaret suçundan dolayı 1 yıl hapis cezası vermesine karşın, hakemlerin kamu görevlisi olarak değerlendirilmesi nedeni ile cezanın 4’te 1 oranında artırılarak 1 yıl 3 aya çıkarttı. Herkesin gözü önünde bu suç işlendiği için de ceza yine 4’te 1 oranında artırılarak 1 yıl 5 ay 15 güne çıkartıldı. Mahkeme, cezanın paraya dönüştürülemeyeceğini de kararında hükmetti. Mehmet Yurtseven’in ayrıca TCK’nın 53. maddesi gereği seçme ve seçilme gibi kamu haklarından yoksun bırakılmasını da karara bağladı. Hakaret suçundan dolayı bu cezaya çarptırılan Mehmet Yurtseven, tehdit suçundan da ayrıca 740 lira para cezası aldı.

Ağır olmadı mı hakim bey?
AMATÖR maçta hakemlere küfür ve hakaret ettiği gerekçesiyle hapis cezasına çarptırılan Mehmet Yurtseven, kararı duyunca şok geçirdiğini söyledi. Yurtseven, şöyle konuştu:
“Kararı duyunca inanamadım. Şaşırdım, hakim beye ‘Ağır olmadı mı hakim bey. Şimdi ben bu cezayı mı çekeceğim’ diye sordum. Hayatımda ilk defa mahkemeye çıktım. Bugüne kadar ben karakola bile gitmiş değilim. Bazı tatsız kelimeleri o sinirle söyledim. Olayın bu kadar büyüyeceğini tahmin etmiyordum. Ben hayatta kimsenin anasına ya da bacısına küfür etmedim. Bazı yalancı şahitler yüzünden mağdur duruma düştüm. Özellikle maçın gözlemcisi, hiçbir şey duymamasına rağmen aleyhime beyan verdi.”

3 yorum:

Gokhan dedi ki...

Bu karar Yargıtay'dan kesin döner. Kimsenin hakaret etmesini doğal görecek kadar cahil değilim. Ancak bu suça bu ceza, diğer suçlara verilen cezalar ile kıyasladığımız zaman hiç de adil değil. Ayrıyeten hakemler artık kamu görevlisi de değiller.

Mert Selbes dedi ki...

kufur etmemişş guyaa hadi bee yalanmi soyluyorlar nasilda kuzu olmuss cezayi iyince cezalar bogle caydirici olursa kimse hakeme karşi soz edemez..... tşk türk adaleti....

Batuhan Omacan dedi ki...

bugün paşabahçe-kurtköy U-19 maçında yardımcı hakemdim..cezalar olmasa temiz bi dayak yerdim heralde..gerçekten teşekkürler Türk Adaleti..